Sponsoring in natura en met financiële bijdrage

Interview met Dirk Lips, directeur Libéma

Het werk van het Fonds Slachtofferhulp is mede mogelijk dankzij een groot aantal sponsoren, particuliere donateurs en partners. Eén van onze sponsoren is Libéma. Het leisureconcern ontvangt jaarlijks ruim vijf miljoen gasten in attractieparken, vakantieparken en bij beurzen en evenementen. HulpPost ging op bezoek bij directeur Dirk Lips. Vanuit het nog door Anton Pieck ontworpen hoofdkantoor, licht hij toe waarom hij ons steunt: “Jullie werk vind ik bijzonder en vooral heel positief. Het helpt mensen weer te herstellen. Naarmate ik meer over het Fonds Slachtofferhulp hoorde, wist ik, dáár ga ik een bijdrage aan leveren.”

Dit artikel in magazine opmaak

Lips steekt van wal: “Het zal je maar gebeuren, dat je wordt verkracht, wordt overvallen of betrokken bent bij een verkeersongeluk. Ik heb het zelf van dichtbijmeegemaakt. Mijn zoon was een aantal jaar geleden betrokken bij een auto-ongeluk. Ik werd gebeld en ben er meteen heen gereden. Toen ik aan een brandweerman vroeg waar ik hem kon vinden, wees hij naar een zwart scherm, ‘ga daar maar achter kijken’. Dan wordt je wereldje opeens heel klein. Gelukkig viel het voor mijn zoon uiteindelijk mee, hij heeft er niets aan overgehouden. Dat gold helaas niet voor alle inzittenden. Op zo’n moment vind ik het belangrijk dat er slachtofferhulp is.”

Psychische bijstand

“Wat mij opvalt, is dat in ons land miljarden worden besteed aan lichamelijke zorg, maar dat er tegelijkertijd nog vaak voorbij wordt gegaan aan de psychologische gevolgen van slachtofferschap. Lichamelijke schade herstelt zich over het algemeen na verloop van tijd, maar die psychische gevolgen kunnen veel langer doorwerken als ze niet goed worden behandeld. Ik vind het heel goed dat het Fonds Slachtofferhulp daar aandacht voor heeft.”

“Maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat verder dan invullen belastingformulier”

Geen woorden maar daden

Libéma steunt het Fonds Slachtofferhulp jaarlijks met een financiële bijdrage, en sponsort daarnaast ook in natura. Regelmatig mogen slachtoffers die iets verschrikkelijks hebben meegemaakt gratis vertoeven in één van de vakantieparken om op adem te komen. “Natuurlijk zorgen we dat we keurig netjes de afgesproken sponsorbedragen overmaken. Maar tegelijkertijd is het zo dat slachtofferschap niet volgens planning gebeurt. Daarom hebben we afgesproken, als er vandaag iets gebeurt, en ik kan iets voor jullie doen: bel me en we gaan we het regelen”, zegt Lips terwijl hij met z’n vuist op tafel slaat. Dat het geen woorden maar daden zijn, bleek al eerder. Zo verbleef afgelopen zomer een gezin een week lang in Safaripark Beekse Bergen. Na een brand waren zij huis en haard kwijt, de moeder van het gezin overleed en de kinderen hebben blijvende brandwonden. In Safaripark Beekse Bergen konden ze weer een weekje kind zijn. Niets was te dol voor de organisatie, alles mocht en werd mogelijk gemaakt, zodat ondanks de speciale beschermende pakken die de kinderen droegen, ze toch zo veel mogelijk van het park konden genieten. “Als er zo’n zaak binnenkomt, dan stellen wij geen vragen, we gaan het gewoon doen. Zo werkt het toch ook als je op straat een gewonde ziet liggen, dan ga je toch ook niet eerst allemaal vragen
stellen?”

Slachtofferzorg maatschappelijke verantwoordelijkheid

“Eigenlijk vind ik dat de slachtofferzorg in zijn totaliteit een maatschappelijke verantwoordelijkheid is, maar op dit moment is het zo dat dit van overheidswege niet altijd goed is geregeld. Ik vind daarom dat ik er zelf een bijdrage aan moet leveren. Wij zijn onderdeel van de samenleving en daar moeten we ons ook naar gedragen. Je maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat verder dan het invullen van je belastingformulier.”

Het is fantastisch om te merken dat bedrijfssponsoren, stichtingen en fondsen oog hebben voor maatschappelijke thema’s

De eerste stap is het belangrijkst

In september loopt het Fonds Slachtofferhulp met een team van zakenrelaties de Dam tot Dam-loop. Desgevraagd vertelt Lips dat hij weliswaar zelf eerder een wielrenner is dan een loper, maar dat hij in het verleden fiets- en looptrainingen heeft gegeven. De motivator in hem komt naar boven wanneer hij bezweert dat iedereen kan hardlopen. Het gaat niet om de tijd die je nodig hebt om te finishen, het begint met de eerste stap. En daar ziet Lips een belangrijke parallel met slachtofferschap: “Jullie organisatie kan mensen écht helpen. Maar dan moet je wel die eerste stap durven zetten, en om hulp vragen. Niemand wil voor zichzelf erkennen dat ‘ie in de knoop zit. Je bent dus ontzettend moedig als je dat wel doet, als je de gang maakt naar een slachtofferhulpverlener. Dan ligt de weg naar herstel open. En eerlijk is eerlijk, voor ik het Fonds Slachtofferhulp kende zou ik ook hebben geweigerd om hulp in te roepen. Nu zou ik dat wel doen, omdat ik weet hoe goed het kan helpen.”

Word ook sponsor

Het is fantastisch om te merken dat bedrijfssponsoren, stichtingen en fondsen oog hebben voor maatschappelijke thema’s zoals veiligheid en de gevolgen van een ernstig ongeval of misdrijf voor slachtoffers. De organisaties die ons steunen, beseffen dat de hulpverlening aan slachtoffers nog niet voor iedereen voldoende is. Wilt u met uw bedrijf ook helpen het bestaande hulpaanbod uit te breiden en nieuwe innovaties te starten? Neem contact op met Kevin Verbaas, verbaas@fondsslachtofferhulp.nl, 070 3635936.

Gerelateerde pagina’s:
– Sponsoring & partnership