Nieuws

“Thuis heb ik op de website gekeken en direct een gift overgemaakt.”

14 juli 2017

Bron: Fonds Slachtofferhulp

Lees meer over: werving | straatwerving | trust | donateur

Straatwervingscampagne met een persoonlijke aanpak

Net als de meeste goede doelen zet het Fonds Slachtofferhulp straatwervingscampagnes in om nieuwe donateurs te werven. Naast talloze andere wervingsmethoden biedt straatwerving de uitgelezen mogelijkheid een breed publiek te informeren, bewust te maken en te committeren. Zo ook Hanneke Kalisvaart (59). Zij werd in een winkelcentrum aangesproken door het wervingsteam van het Fonds Slachtofferhulp en besloot thuis een mooie donatie over te maken aan het Fonds Slachtofferhulp: “Ik vind het belangrijk om goede doelen die écht goed werk leveren en een goed verhaal hebben te steunen.”

Lees dit artikel in magazine opmaak

Bijdragen aan de maatschappij
Hanneke vertelt: “Na een bezuinigingsronde ben ik in oktober 2016 vervroegd met pensioen gegaan. Sindsdien vul ik mijn tijd onder andere met fietsen, wandelen en ik doe aan vrijwilligerswerk. Ik vind het belangrijk om iets nuttigs te doen met de vrije tijd die ik nu heb. Ik wil niet achter de geraniums gaan zitten en wil graag iets blijven bijdragen aan de maatschappij.”

Substantiële steun
Naast vrijwilligerswerk kiest Hanneke er ook bewust voor om bepaalde goede doelen te steunen. “Vaak neem ik, samen met mijn man, aan het eind van het jaar ons lijstje met goede doelen door. Ik kijk dan vooral naar wat me aanspreekt. De situatie in de wereld vind ik bijvoorbeeld heel belangrijk, daarom geef ik aan vluchtelingenwerk. Maar ook goede hulp voor slachtoffers van geweld in Nederland vind ik essentieel. Sinds een paar jaar zijn we een aantal goede doelen meer substantieel gaan steunen.”

Aansprekend verhaal
“Tijdens mijn bezoek aan het winkelcentrum eind vorig jaar werd ik benaderd door twee meisjes die vertelden over het werk van het Fonds Slachtofferhulp. Hun verhaal sprak me erg aan. Ze vertelden over de problematiek rondom seksueel geweld. Ik heb hier gelukkig zelf nooit mee te maken gehad, maar ben me er wel van bewust dat er een heleboel problemen zijn. Dat er dankzij het Fonds Slachtofferhulp nu een instantie is waar slachtoffers terecht kunnen en dat ze hier de juiste hulp ook daadwerkelijk krijgen, vind ik een zeer goede ontwikkeling. Ik houd er alleen persoonlijk niet zo van om op straat geld te geven. Dat ligt aan mij, want de wervers kwamen heel betrouwbaar over. Daarom zei ik ook tegen ze: ‘ik doe het hier niet, maar ik beloof dat ik nog wel een bedrag zal geven’. Thuis heb ik een kijkje genomen op de website van het Fonds Slachtofferhulp en heb ik een gift overgemaakt. Enige tijd later werd ik gebeld door een medewerker van het Fonds Slachtofferhulp dat ze mijn bijdrage zeer waardeerden en goed konden besteden. Dat is toch leuk om te horen.”

''We vinden het veel belangrijker dat mensen met een goed gevoel weglopen. Of ze nu hebben gedoneerd of niet.''

Terughoudend
Voor de straatwerving van nieuwe donateurs werkt het Fonds Slachtofferhulp samen met Trust Marketing; een wervingsbureau dat werkt met enthousiaste jonge mensen. Pauline Forma van Trust Marketing Leiden herkent de terughoudendheid van Hanneke Kalisvaart: “Wij hebben hier vaker mee te maken. Dat komt voort uit negatieve ervaringen en verhalen en daar hebben we ook begrip
voor. Helaas hebben straatwervingscampagnes niet een heel goede reputatie. Door nepcollectanten en fraudeurs wordt ons werk in een negatief daglicht gezet. Het enige wat we hier aan kunnen doen is uitleggen hoe we precies te werk gaan, hoe onze tablet werkt en dat een machtiging voor een eenmalige of automatische incasso juist de meest veilige vorm is om te geven. Als mensen dan niet overtuigd zijn, gaan we niet pushen. We vinden het veel belangrijker dat mensen met een goed gevoel weglopen. Of ze nu hebben gedoneerd of niet.”

Persoonlijk
Trust Marketing hanteert een professionele en persoonlijke aanpak, die zijn vruchten afwerpt. Dat is ook de reden waarom het Fonds Slachtofferhulp dit bureau graag inzet. Pauline: “We vinden het belangrijk dat er donateurs worden geworven, die het werk van het Fonds ook echt belangrijk vinden en willen ondersteunen. We hanteren geen opdringerige aanpak, maar gaan op een positieve manier de dialoog aan met mensen en laten hiermee zien dat het echt meerwaarde heeft om te geven. Of dat nu structureel is of eenmalig. Door ons verhaal heel persoonlijk te maken, eigen ervaringen te delen en interesse te tonen, ontstaan er vaak heel mooie gesprekken. Zo maar op straat, terwijl je elkaar helemaal niet kent.”

Maatschappelijke meerwaarde
“Zelf kom ik uit Alphen aan den Rijn. Welbekend van het schietincident in winkelcentrum de Ridderhof dat ikhelaas van dichtbij heb meegemaakt. Sindsdien besef ik maar al te goed dat slachtoffer worden niet iets is waar je voor kiest. Het overkomt je en kan je hele leven op zijn kop zetten. Het is fijn als er dan goede hulp beschikbaar is. Als ik dat vertel op straat krijg ik vaak reacties van wat mensen zelf hebben meegemaakt of gehoord hebben van anderen. Daardoor zien ze ook echt in welke maatschappelijke meerwaarde het Fonds Slachtofferhulp heeft. En dat is precies waar we het voor doen!”, aldus Pauline.

Wervingscampagne
We vinden het belangrijk om een breed publiek te informeren en bewust te maken. Dat is ook de reden dat we wervingscampagnes inzetten. Inmiddels zijn al vele mensen op deze manier donateur
geworden van het Fonds Slachtofferhulp. Zo kunnen we ons hard maken voor slachtoffers en projecten realiseren zoals het Centrum Seksueel Geweld.

Geef een reactie