Busje ramt auto. File na ongeluk. Het zijn bekende krantenkoppen. Maar de vraag is: en de mensen dan? Waar zijn de mensen in de berichtgeving gebleven? Eva Kwakman, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, werkt aan het platform Roaddanger en onderzoekt hoe verkeersslachtoffers zelf hun ongevallen schetsen in tegenstelling tot de berichtgeving.
In 2023 vielen 684 verkeersdoden. Dat publiceert het CBS vandaag. Alhoewel dit verkeerscijfer dalende is, zijn dit schrikbarende feiten. Zeker als je je realiseert dat er achter die cijfers een hoop leed schuilgaat. Een klein pleidooi voor de mens achter de cijfers.
Piepende banden en vervolgens een harde klap. Een verkeersongeval is vaak in een paar seconden gebeurd. De gevolgen ervan zijn vaak jaren later nog voelbaar. Maar waar krijg je als (nabestaande van een) verkeersslachtoffer allemaal mee te maken na een ongeval? En is er dan wel passende hulp beschikbaar? Shirley Heineman en Celine Majoor deden in opdracht van Fonds Slachtofferhulp en de Universiteit Leiden hun afstudeeronderzoeken naar deze vraagstukken. We vragen ze naar hun conclusies.
Slachtofferwijzer is vernieuwd. Naast een website met deskundige informatie over slachtofferschap en hulpverlening, is Slachtofferwijzer nu ook een plek waar mensen erkenning vinden voor wat hen is aangedaan en herkenning door het lezen van de ervaringen van anderen.
Naar schatting zijn er in Nederland jaarlijks honderden kinderen die een dierbare verliezen in het verkeer. Hoe kinderen rouwen en wat ze nodig hebben om hun leven weer op te pakken is nog nauwelijks onderzocht. Met het project TrafVic Kids komt daar verandering in. “Het werd tijd dat er een rouwbehandeling speciaal voor kinderen komt”, vindt Carlo Contino, adjunct-directeur van Fonds Slachtofferhulp.
Als de wegen glad zijn, of er is mist, is het natuurlijk logisch dat het gevaarlijker is om in de auto te stappen. Maar ook andere weersomstandigheden hebben grote invloed op de verkeersveiligheid. Daarnaast hebben we te maken met klimaatverandering, met extremer weer. We vertellen je welk weer van invloed is én wat je kunt doen om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
Hoe verwerk je het verlies van een dierbare? Weet dat het voor iedereen anders is. Maar er zijn stappen die je kunt zetten om langzaam maar zeker de draad weer op te pakken. Vraag nu het rouwboekje aan, samengesteld door ons netwerk van psychologen en nabestaanden, om jou te helpen bij het rouwproces.
Begin 2019 is TrafVic gestart in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht. Tijdens dit project onderzoeken we de mogelijkheden voor specialistische en laagdrempelige hulp voor nabestaanden, zoals online cognitieve gedragstherapie. Inmiddels zijn de eerste onderzoeksresultaten bekend.
In 2023 vielen er 684 doden in het verkeer in Nederland, 61 minder dan in 2022. Ondanks de daling zijn er opnieuw meer verkeersdoden dan tussen 2010 en 2021. Het doel van het kabinet van nul verkeersslachtoffers in 2050 verder weg dan ooit lijkt. Om welke aantallen gaat het precies? Wat zegt dit over de verkeersveiligheid? Maar ook, hoe zit het met de zorg voor de nabestaanden?
Je bent gehaast. En heel eerlijk: ook een beetje geïrriteerd. De automobilist voor jou rijdt in een slakkengangetje. Je schiet er voorbij, haalt in vlak voor het zebrapad en toetert nog eens flink. Werkt altijd. Ben je dan een verkeershufter? We hebben alles wat we weten over verkeershufters en veelplegers in het verkeer op een rijtje voor je gezet. Maar vooral ook: hoe beschermen we de samenleving tegen verkeershufters?
Alcohol en drugs in het verkeer zijn een no-go. Toch is er in 2022 een enorme stijging in het aantal boetes voor rijden onder invloed. Levensgevaarlijk. Gemiddeld komen er elk jaar zo’n 75 tot 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer. Dit en meer feiten en cijfers over alcohol en het verkeer hebben we voor je op een rij gezet.
Sinds 1 januari 2023 is bezit en verkoop van recreatief lachgas verboden. Een belangrijke stap naar veiliger wegen. Er zijn de laatste jaren tientallen doden en gewonden gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas in het spel was. Uit een inventarisatie van de politie op verzoek van de NOS blijkt dat bij 63 dodelijke ongevallen lachgasgebruik werd geconstateerd, net als bij 362 ongevallen met (ernstig) letsel.
In de bebouwde kom van Alblasserdam werden eind mei twee jonge vrouwen met hoge snelheid aangereden met de dood tot gevolg. Van het leven beroofd door een bestuurder die in de afgelopen jaren meer dan 52(!!) verkeersovertredingen maakte waarvan zeker 12 zéér ernstig. Tijdens de inhoudelijke zitting eiste het OM tien jaar cel en tien jaar rijontzegging tegen de 24-jarige verdachte wegens ‘dubbele doodslag’. Een uitzonderlijke eis. Hopelijk doet de rechter eind oktober een uitspraak die recht doet aan het leed van de nabestaanden én die voorkomt dat er meer slachtoffers volgen.
“Maak altijd oogcontact met de bestuurder”, waarschuwt Esther Perfors (45) haar kinderen ontelbaar vaak bij de oversteekplaats bij school. Het is er druk en regelmatig rijden automobilisten achteloos door. Op datzelfde zebrapad wordt Esther op een regenachtige donderdagavond in 2019 aangereden door een WhatsAppende automobilist. “Het is de avond die mijn leven en dat van mijn gezin voorgoed veranderde.”
Je weet dat het zomer is wanneer de eerste zwaluwen zijn gespot, de terrassen vol zitten en Nederland massaal de teenslippers tevoorschijn haalt. Dit eenvoudig schoeisel is nog steeds één van de populairste schoenen ter wereld. Je trekt ze even snel aan om boodschappen te doen, ze passen prima onder een jurkje en je stapt er zo de auto mee in. Maar, mag dat wel? Hoewel autorijden met slippers in Nederland is toegestaan, gelden in sommige landen andere regels.
Al sinds 2020 zet garageformule CarProf zich – samen met klanten en partners – in voor jonge verkeersslachtoffers. Met een jaarlijkse APK-actie halen zij geld op wat volledig ten goede komt aan onderzoek naar kinderen die een dierbare verliezen bij een verkeersongeval.
Een verkeersongeval op een gladde winterdag in 2012 lijkt met een sisser af te lopen: alleen autoschade, geen gewonden. Aan de buitenkant was er dan ook weinig te zien aan Bilal*, maar van binnen gebeurde er van alles met hem. “Het leek wel alsof ik de grip op mijzelf aan het verliezen was.”
Vanaf 6 juli zijn alle nieuwe auto’s in de EU verplicht uitgerust met assistentiesystemen. Deze zogenaamde Automatic Driver Assistance Systems (ADAS) moeten bijdragen aan een veiliger verkeer. Met andere woorden: veiligere auto’s en minder verkeersslachtoffers. Onderzoek wijst namelijk uit dat één van de ruim 30 verplichte veiligheidssystemen het aantal verkeersdoden al met 20 procent kan verminderen. Maar er zijn ook tegengeluiden te horen. Een antwoord op de meest gestelde vragen.
Een maximum snelheid van 30 km per uur in de stad. Een verplichte fietshelm. Een keurmerk voor fietsverlichting. Het zijn allemaal maatregelen die het verkeer mogelijk veiliger maken. We vroegen het Nederlands publiek wat de belangrijkste thema’s zijn. En dat leverde verrassende resultaten op.
Voor zijn programma’s loopt hij mee met de politie in de moeilijkste wijken van de randstad, overnacht hij in de beruchtste gevangenissen en verblijft hij in een jeugdkliniek voor jongeren met verslavingen en gedragsproblemen. Kortom, presentator en programmamaker Ewout Genemans (36) zoekt vaak het randje op en laat zo de kijkers kennismaken met de kwetsbare kanten van de samenleving.
Veilig verkeer is van levensbelang. Maar hoe pakken we dat aan? Moeten verkeershufters steviger worden aangepakt? Zou een fietshelm verplicht moeten zijn voor e-bikers? En één glaasje alcohol in het verkeer: ok of no go? Wat vind jij?
We zetten ons voor verkeersslachtoffers, maar we werken ook hard om het verkeer veiliger te maken. Graag horen we van jou wat jij belangrijk vindt.
Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland moet in 2030 zijn gehalveerd. Met de aangenomen motie komt het doel van nul verkeersslachtoffers in 2050 een stap dichterbij. Maar is verkeersveiligheid alleen een taak van de politiek? Of kunnen we zelf ook van verkeersveiligheid een prioriteit maken?
Je dierbare verliezen door een verkeersongeval is plotseling en heftig. Veel mensen blijven lang rouwklachten houden. Welke hulp hebben ze nodig? Is die hulp beschikbaar? En biedt online therapie een uitkomst? Wetenschappelijk onderzoek geeft nieuwe inzichten.
De dagen worden korter. We fietsen steeds vaker in het donker naar huis, werk of school. Tijd om je fietsverlichting weer te gebruiken. Wist je dat je ook andere fietsers op een leuke en makkelijke manier kunt stimuleren om hun verlichting te gebruiken? Onze partner ANWB bedacht een mooie actie.
Het Openbaar Ministerie heeft voor het eerst de nieuwe wetgeving toegepast waarmee roekeloze rijders beter kunnen worden aangepakt. Fonds Slachtofferhulp werkte de afgelopen 3 jaar aan de totstandkoming van deze wet, die zowel de bewijslast als de strafmaat van roekeloosheid in het verkeer aanpakt.
Stel, iemand rijdt met 150 km/uur over de snelweg en veroorzaakt een ongeluk. Is dat volgens jou roekeloos? Waarschijnlijk wel. Maar vindt een rechter dat ook? Die vraag is minder eenvoudig. Wij leggen graag uit hoe dat precies zit.
‘Alcohol en drugs in het spel bij dodelijk ongeluk op A44’. De kranten koppen er steeds vaker mee. Niet vanwege de tragische feiten, maar vooral omdat de straffen en maatregelen vaak ver onder de maat zijn. Want hoe kan het, dat iemand die onder invloed van drugs achter het stuur stapt en hierbij slachtoffers maakt, weg komt met een schamele gevangenisstraf en een rijontzegging van enkele jaren? Fonds Slachtofferhulp vraagt al langere tijd aandacht voor deze twee pijnpunten, en met succes. Met ons initiatief ‘verkeersreclassering’ hopen we in de toekomst ernstige verkeersongevallen te kunnen voorkomen.
De Tweede Kamer heeft unaniem ingestemd met het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag, van minister Grapperhaus. Met de aanscherping van deze wet kunnen bestuurders die onaanvaardbare risico’s nemen in het verkeer, straks zwaarder worden bestraft. Fonds Slachtofferhulp pleit al geruime tijd voor verbeterde wetgeving en vandaag is gebleken dat onze inspanningen resultaat hebben geboekt.
Tim Overdiek is vader van twee zonen, schrijver, therapeut en weduwnaar. In 2009 kwam Jennifer, zijn vrouw en moeder van zijn kinderen, om het leven door een verkeersongeval. Twee straten verwijderd van hun woning wordt Jennifer op een zebrapad aangereden door een motoragent. ‘Weggerukt uit het leven’, zoals Tim het doeltreffend beschrijft in de overlijdensadvertentie. Zeven jaar na het overlijden van Jennifer maakt Tim een carrièreswitch. Hij werkt nu als therapeutisch coach en begeleidt volwassenen, maar ook kinderen, die door verlies vastlopen in het leven.